2020/09/30

☆التحرش الجنسي الاليكتروني ☆ تحدث الدكتور نسيم صلاح ذكي سفير السلام وحقوق انسان افريقي شرق أوسطي. مراجع علم النفس وعلم الاجتماع تتحدث وتقول .

 




أنه الأفعال أو الألفاظ التي تحمل إيحاءات جنسية ضد رغبة إنسان آخر(الضحية).

كما يعرف بأنه أي صيغة من الكلمات غير مرغوب فيها، أو الأفعال ذات الطابع الجنسي التي تنتهك خصوصية أو مشاعر شخص ما وتجعله يشعر بعدم الارتياح، أو التهديد، أو عدم الأمان، أو الخوف، أو عدم الاحترام، أو الترويع، أو الإساءة، أو الانتهاك أو أنه مجرد جسد.

▪︎ المصطلح▪︎

استخدم مصطلح التحرش الجنسي لأول مرة على يد الباحثة ماري روي (Mary Roy)، في تقرير قدمته لمعهد ماساتشوستش للتكنولوجيا عام 1973، عن أشكال مختلفة من قضايا المساواة بين الجنسين.

بينما يُعرّف التحرش الالكتروني بأنه: استخدام شبكة الإنترنت في التواصل مع الآخر؛ بقصد إيذائه والإضرار به جنسيًا وابتزازه اجتماعيًا.

وعلى ذلك يمكن التفرقة بين التحرش في المجتمع الواقعي والتحرش الإلكتروني، حيث إن الأول مادي والثاني رمزي لا يحدث فيه انتهاك للجسد؛ فمع انتشار وسائل التواصل الالكتروني لم تعد احتمالية تعرض الفرد للتحرش الجنسي مرتبطة بالمقابلة المباشرة بين المتحرِش والضحية، بل أصبح بإمكان مرضى التحرش الوصول إلى الشخص داخل بيته، وفي مكان عمله، وفي أي وقت.

●طرق الحد من التحرش الجنسي الالكتروني.●

هنالك عدة طرق للحد أو التخفيف من التحرش الإلكتروني، أهمها:

1/ فضح المتحرش على صفحات خاصة على مواقع التواصل الاجتماعي، وذلك بنشر أسماء المتحرشين وصورهم ومحتوى الرسائل التي يرسلها هؤلاء، على صفحات متخصصة لذلك.

2/ استخدام إعدادات تضمن تحقيق أعلى مستوى من الخصوصية على شبكة الانترنت أو على الأجهزة الالكترونية، وذلك بعدم قبول طلبات الإضافة من أي شخص غير معروف، وعدم نشر الصور الشخصية أو أرقام الهواتف أو المعلومات الشخصية في نطاق أوسع من نطاق الأصدقاء، سواء كان ذلك على مواقع التواصل الاجتماعي، أو وسائل التراسل الفوري.

3/ وضع نظام “فلتر” جيد للبريد الالكتروني يضمن تحول الرسائل التي تحمل أسماء أو كلمات غير مرغوبة إلى قائمة “Spam”.

4/ التقدم بشكوى رسمية لمراكز الشرطة، فغالبية الدول لديها أجهزة أمنية خاصة بالجرائم الالكترونية، مع أنه لا يوجد في جميع الدول قوانين خاصة بالتحرش الالكتروني، فضلا عن التحرش الجنسي المباشر، واختلاف القوانين بين دولة وأخرى، إلا أن وجود عقوبات على الجرائم الالكترونية وإزعاج الآخرين عن طريق الانترنت والأجهزة الالكترونية، يسمح بملاحقة أصحاب هذه الحسابات والأجهزة، والتعرف على هويتهم الحقيقي.

ولاكن احترام الآخرين من احترام النفس والاهل.

Electronic sexual harassment


 Dr. Nassim Salah Zaki, Ambassador of Peace and Human Rights, spoke to a Middle Eastern African.

  References psychology and sociology speak and say.

 It is the actions or expressions that carry sexual overtones against the desire of another human being (the victim).

 It is also defined as any form of unwanted words, or acts of a sexual nature that violate a person's privacy or feelings and make him feel uncomfortable, threatening, insecure, fearful, disrespectful, intimidating, offensive, or violated  Or it's just a body.

 The term

 The term sexual harassment was first used by researcher Mary Roy, in a 1973 MIT report on various forms of gender equality issues.

 While electronic harassment is defined as: The use of the Internet to communicate with another;  With the intent to harm him, harm him sexually, and blackmail him socially.

 Accordingly, a distinction can be made between harassment in real society and electronic harassment, as the first is physical and the second is symbolic in which no violation of the body occurs.  With the spread of electronic means of communication, the possibility of an individual being exposed to sexual harassment is no longer linked to a direct meeting between the harasser and the victim.

 ● Ways to reduce electronic sexual harassment

 There are several ways to reduce or reduce online harassment, the most important of which are:

 1 / Exposing the harasser on special pages on social media, by publishing the names of the harassers, their photos, and the content of the messages they send, on specialized pages for that.

 2 / Using settings that ensure the highest level of privacy on the Internet or on electronic devices, by not accepting requests for addition from any unknown person, and not to publish personal photos, phone numbers or personal information in a wider range of friends, whether that is  Social networking sites, or instant messaging.

 3 / Establishing a good "filter" system for e-mail to ensure that messages bearing unwanted names or words are converted to the “Spam” list.

 4 / Submit a formal complaint to police stations, as most countries have security services for electronic crimes, although there are no laws in all countries for electronic harassment, as well as direct sexual harassment, and the different laws between one country and another, but the existence of penalties for electronic crimes and harassment of others  Through the Internet and electronic devices, it is allowed to pursue the owners of these accounts and devices, and to identify their true identity.

 But respect for others from self-respect and family.